
1

IAMCR 2008 Congress - Media and Global Divides

Communications Policy and Technology Section

A Comparative Review of Media Globalization in China and Taiwan

Cho-wen Chu

University of Manchester

Awarded the International Association for Media and Communication Research 

(IAMCR) Prize in Memory of Herbert I. Schiller, Stockholm, 2008.

1. THE TECHNOLOGICAL AND ECONOMIC CONTEXT OF MEDIA

GLOBALIZATION

1-1. MEDIA GLOBALIZATION IN THE WORLD

Globalization, according to Roland Robertson (1992, p. 8), refers both to ‘the 

compression of the world and the intensification of consciousness of the world as a 

whole’. Anthony Giddens argues that in globalization the four institutional 

dimensions of modernity which are capitalism, surveillance, military force, and 

industrialism enlarge respectively into the four institutional dimensions of 

globalization: the world capitalist economy, the nation-state system, the world 

military order, and the international division of labor (Giddens, 1990, p. 55-9, 71).

Arjun Appadurai (1996) emphasizes that globalization achieves that the flows of 

people, technologies, money, information, and ideas are much less tied to natural 

territories or confined by political borders than at any time in the past. John 

Tomlinson (1997, p. 171-2) elaborates that globalization involves not only the 

compression of time and space but also the extension of social relationships, in which 

the local context where we lived stretches to the global level.

Many theorists have noticed that mass media play a central part in the process of 

globalization (Harvey, 1989; Hall, 1991; Robertson, 1992). Ever since radio first 

catalyzed Marshall McLuhan's so-called ‘global village’, advanced media technology 

has always been considered a prominent characteristic of globalization. Some even 

argue that technology has conditioned media globalization and laid the foundation for 

other aspects of globalization. As Herman and McChesney (1997) maintain, satellite 

broadcasting and the World Wide Web have replaced colonial missionaries and 

settlers in promoting Western lifestyle and culture overseas.

The most important technological shifts in television have been the advent and 



2

spectacular growth of satellite and cable TV. Owing to the new technologies, the 

number of channels in Europe reported by IDATE increased from 104 to 165 during 

1988 to 1993 and thus the competition both within television and with other media 

intensified. Denis McQuail (1998) attributes the successive commercialization of 

public television broadcasters and extensive growth of private television in Europe to 

the following reasons: 1. moves towards European integration, 2. reductions in 

government spending, 3. new technologies, 4. unstoppable media globalization, 5. the 

changed labor market, 6. lack of popular support, and 7. the ‘treason’ of politicians to 

the support of public broadcast.

Commercial competition tends to favor conglomerates. For many media 

companies, a crucial sub-strategy is to build up cross-media ownership of companies 

which combine the provision of entertainment, news, and information services. Above 

the plethora of local and national cultural industries in the world, a group of about 20 

to 30 very large transnational companies dominate global media markets. These 

media giants include well-known names such as Time-Warner, Walt Disney, Viacom, 

Sony, Bertelsmann, etc. In order to best exploit their global profits, these capitalist 

leviathans are all eager to inject foreign direct investment (FDI) into potential or 

rising markets (Gershon, 2002).

David Held and his colleagues (1999) summarize five main trends within the 

media industry in the age of globalization: 1. a shift from public to private ownership, 

2. the increasing concentration of ownership, 3. the increasingly transnational nature 

of corporations through the establishment of foreign subsidiaries or the purchase of 

local firms, 4. general corporate diversification across different types of media 

products, and 5. an increasing number of mergers of cultural producers, 

telecommunications corporations and computer hardware and software firms.

Responding to technical and industrial progress, policy makers worldwide have 

performed a series of adjustments in communications regulation leading to further 

industrial shifts. Since the 1980s, the competition concept of economists began to 

dominate media policy discourse as it did in many other sectors under the influence of 

neo-liberalism. An example can be found in OECD’s claim (1993, p. 154) that: ‘[t]he 

first issue for a competition policy analysis of media ownership concentration is 

whether a particular pattern of common ownership of control of media interests so 

reduces the substitutable alternatives available and increases horizontal concentration 

that it allows an increased exercise of market power (Meier & Trappel, 1998).’

As digitalization brings about a ‘convergence’ of previously separate media 

technologies, new hybrid services emerge. Their inherent global nature makes 

national legal systems obsolete. This convergence involves a shift from legislation 

based on the social functions of media towards regulation addressing technical and 



3

industrial policy issues (Østergaard, 1998). Meanwhile, the new media make it more 

difficult for governments to practice censorship and information control l.

Nonetheless, concerns about cultural invasion have produced a counterforce 

against media globalization. The most famous action of cultural protection is that in 

1989 on the part of the French government which through the EU Council’s 

‘Television Without Frontiers’ Directive sought to defend its own cultural industries 

by introducing program quotas to reserve over half of the television broadcast time of 

member countries for European programs. (However, at certain other Member States’ 

insistence, the European quota article contained the weak formulation ‘where 

practicable’). Similarly ‘Bill C-55’, proposed by the minister of cultural heritage of 

Canada in 1998, made it illegal for Canadians to advertise in the American press 

rather than in a Canadian counterpart (Ogan, 2002).

In general, the technical and industrial changes that have occurred since the 

1970s have caused the following regulatory shifts in almost every Western and also in 

many developing countries: 1. the commercialization or privatization of existing 

terrestrial channels, 2. the establishment of loose regulatory frameworks for satellite 

and cable services, 3. the abandonment of regulations which restrict television 

ownership to home nationals, and 4. the end of regulations which attempt to prevent 

excessive cross-ownership of media companies (Held et al., 1999).

To summarize the argument so far, technological innovation has intensified the 

competition in the global media industry. Privatization and conglomeration have been, 

respectively, the favored public policies and business strategies. Media policy makers 

responding to such industrial demands have felt themselves compelled to adjust 

regulations to cater to the competition although sometime concerns about cultural 

sovereignty have tempered the extent of communications liberalization.

Following Marshall McLuhan’s and Neil Postman’s viewpoints of media 

ecology, the review of historical data about media globalization in this study will be 

presented as the analyses of the changes in both media policy and the media industry, 

which follow the contextual scenario of technological innovation and 

commercialization. Now that in the age of globalization deregulation and / or 

re-regulation characterize media policy while privatization and transnational 

conglomeration characterize the media industry, the results of this research will be 

arranged in a corresponding structure. Though they have a common racial and cultural 

heritage, mainland China and Taiwan differ considerably in political and economic 

terms. It is worth reflecting how these differences cause distinct responses to 

globalization in media policy and the media industry.

1-2. TECHNOLOGICAL INNOVATION AND COMMERCIALIZATION IN 



4

CHINA AND TAIWAN

The development of cable television in mainland China has taken place for more 

than 30 years, which can be divided into three stages (劉幼俐, 1996):

1. Common antenna television: the mid 1960s to late 1970s;

2. Cable television for enterprises: the early 1980s to mid 1980s;

3. Cable television in administrative areas: the mid 1980s to now.

Mainland China's cable television underwent a fast growth in the 1990s. At the 

end of 1990, there were 13 million cable television subscribers. The figures were 20 

million, 25 million, and 30 million respectively at the end of 1992, 1993, and 1994. 

Given four people of an average household, the cable television in mainland China 

reached over 100 million audience members and its penetration rate was 17% in 1994. 

Furthermore, the easy access of the technology made Beijing unable to effectively 

monitor, let alone control, the illicit cable operators who have sprung up since the 

early 1990s. As in 1995, about 1,000 of the 3,000 cable stations in mainland China 

were unlicensed (白謙誠, 1995).

Satellite dishes in mainland China that pull in programs from Hong Kong, 

Taiwan, and other places, were regulated. Yet again, the government has backtracked 

in its efforts to halt the illegal installation—moving from an outright ban on satellite 

dishes (1993), to requiring them to be licensed (1994), to specifying allowable 

programs and viewing hours (1995). Satellite and cable television have made the 

mainland Chinese audience more easily reached by overseas media. Residents there 

can now receive more than 20 external television channels by satellite, including 

Chinese-language services of CNN, Star TV, and the U.S. Information Agency. In the 

southern province of Guangdong, 97% of the households have television sets and 

almost all of them can access Hong Kong television through cable networks (He, 

2004).

The widening Chinese use of the Internet is also undercutting the government’s 

efforts to control the flow of information. According to the China Internet Network 

Information Center’s (CNNIC's) 19th Statistical Survey Report on Internet 

Development in China, 137 million people, about 10.5% of national population, had 

Internet access by the end of 2006. Among them, 90.7 million people used broadband 

networks. Meantime the statistics showed that the amount of the users of mobile web 

has reached 17 million (崔保国 et al., 2006).

The rise of the Internet seems to have darkened the prospects of the traditional 

press. In 2005, the sales of several new media exceeded those of some of the largest 

newspaper groups in mainland China. For example, the entire sales income of Sina, 

China's largest portal site, was then 870 million RMB, which was very close to the 

income of China's largest press. Newspapers in mainland China experienced an 



5

unprecedentedly slow in 2004. A year later, the growth rate of newspapers, which was 

6.6%, was for the first time lower than the one of China's GDP (崔保国 et al., 2006).

New media technology also encouraged China's film industry to engage in 

digitalization. In 2000, China Film Group, the largest film production and distribution 

corporation in mainland China, allegedly spent more than 100 million RMB launching 

Hualong Film Digital Productions in order to enhance computer-generated imagery 

(CGI) effect, which has been proved to be the magic recipe of blockbusters by 

imported movies. In addition, China Film Group has built 50 digital theaters until 

2005 and made the amount of digital theaters in mainland China leap to  the status of 

second largest in the world after in the United States.

The progress of the development of cable television in Taiwan can be also

divided into three stages (劉幼俐, 1996):

1. Common antenna television: the late 1960s to 1995;

2. ‘The fourth station’: the mid 1970s to 1995;

3. Cable television: 1996 to now.

Among them ‘the fourth station’ refers to those unlicensed cable television 

which mostly supported the opposition party then in Taiwan since all legal 

broadcasters were controlled by the authoritative government. The following table 

presents the regulatory comparison of cable television in mainland China and Taiwan 

when these new media began to be regulated maturely.

Table 1. The Regulatory Comparison of Cable Television in Mainland China and 

Taiwan (劉幼俐, 1995)

Mainland China Taiwan

Ownership state-owned private

Regulator

hierarchical:

central – Department of Radio, Film 

and Television

local - provincial, county, and city 

government

dual:

software - Government Information 

Office

hardware - Ministry of Transportation 

and Communications

License Issuer
Department of Radio, Film and 

Television
Cable Television Review Committee

License Duration permanent 9 years

Operative Area one cable network per city maximum of five per area

Content Control broadcasting after censorship no censorship

Proportion of 

Domestic Program
no less than two-thirds not less than one-fifth



6

The Taiwanese authorities once prohibited residents’ reception of foreign 

programs through satellite dishes (which were nicknamed ‘tiny ears’) but the ban was 

abolished in November 1988. As cable television carrying many satellite channels 

gradually prevailed in Taiwan in the 1990s, less and less people installed satellite 

dishes afterward (劉幼俐, 1996).

With respect to digital convergence of media, the trial broadcast of digital radio 

has taken place in Taiwan in 2000. Six applicants for digital audio broadcast have 

been granted permission of establishment in 2005. In 2007 five wireless television 

stations launched formal operation of digital broadcast and their analog channels will 

be returned to the authority of Taiwan in 2010 (林倖君, 2006; 總統府, 2008).

In Taiwan, Internet popularized earlier and confronted less regulation than in 

mainland China. The result of Yahoo Kimo’s survey in 2007 suggested that 70% of 

people in Taiwan accessed Internet at least once a day while the proportion for 

television was 84.4%. Thus, Internet has become the second most-used mass media in 

Taiwan and followed orderly by newspapers, radio, and magazines. The online 

advertising revenues in Taiwan have reached 121 million USD in 2006. 70% of the 

revenues belonged to Yahoo Kimo, Taiwan’s largest website visited 7 million 

person-times everyday, and made this branch company the third in total revenues 

worldwide after only the U.S.’s and U.K.’s Yahoo (王曉玟, 2006).

It is noticeable that so far mainland China and Taiwan remain the areas 

importing media technologies from the West. One of the evidences could be seen in 

the time sequence of technological application. For instance, the time to carry out 

massive operations of digital television is 1998 for the U.K. and U.S., 2003 for Japan, 

2007 for Taiwan, and 2010 for mainland China. Although Taiwan usually introduces 

and applies technical innovation in media industry quicker than mainland China, 

mainland China is more conscious of nourishing a sound industry of new media that is 

competitive in the global market. This could be well illustrated by the overseas 

start-up of Baidu, China’s giant of search engine, in Japan in January 2008.

From the early 1990s, the competition within mass media aggravated as 

technical breakthroughs altered the conventions of the industry. For example, in 

mainland China every provincial television station has launched its satellite channel 

facing the whole country and an urban subscriber can generally receive about 30 cable 

channels so far. In Taiwan, there have been 5 million cable television subscribers and 

the corresponding popularization rate has reached 85.2% at the end of 2004. 

Therefore, television has gradually transformed into fiercely competitive industry in 

both Taiwan and mainland China (林倖君, 2006).

Intensified competition led to more commercialized environments of mass 

media and thus propelled the growth of the industry. In 1995, China Central 



7

Television (CCTV), China’s largest television network, earned nearly 1.25 billion 

RMB in advertising revenue, covering almost 90% of its total costs which used to be 

funded by the government. Since 1995, China’s television revenues have tripled in 10 

years. In general, the gross product of Taiwan’s media sector was about 31.5 billion 

RMB in 2003 and its annual growth rate was 14%; the gross product of China’s media 

sector was about 481.1 billion RMB in 2007 and its annual growth rate was 13.6% 

(崔保国 et al., 2008).

Such developments were among the most important factors behind the 

emergence of more diverse and autonomous media. Technical innovation and 

commercialization thus have been the major contextual characteristics of media 

globalization in China and Taiwan. Meanwhile the governments turned to be far less 

able than before to wield financial leverage over the media, which have increasingly 

become self-supporting through advertising revenues and circulation.

In addition, the trend of commercialization also made government urge the 

state-owned media institutes to profit more from the market. For instance, Beijing has 

been cutting funding to Xinhua, Chinese flagship of news agency employing more 

than 10,000 people - as compared to about 1,300 for the U.K.'s Reuters. Xinhua 

currently has to cover 70% of the costs by its business revenue (李彥甫, 2002). 

Besides, the media as political party’s mouthpiece were proved to be less competitive 

nowadays. For example, the daily circulation of People's Daily, the most prestigious 

party paper for the Chinese Communist, fell from 3.1 million copies in 1990 to 2.2 

million in 1995 while its counterpart Central Daily News for the Nationalist Party 

(KMT or Kuomintang) in Taiwan closed the business of press in 2006.

2. RESPONSE TO GLOBALIZATION IN MEDIA POLICY AND INDUSTRY

2-1. DEREGULATION OR RE-REGULATION

After China joined the World Trade Organization (WTO) on 10th November 

2001, there was a shift from monitorship ruled by people toward administrative and 

legal regulation of the mass media. The media policy in mainland China has been 

seen as ideological policy. This view, however, was gradually turned into cultural and 

industrial policy in recent years (崔保国 et al., 2006).

In 2000, China’s State Administration of Radio, Film and Television issued the 

ordinance of ‘The Principle about the Trial Work of Broadcaster Conglomeration’ 

stating that, ‘it is allowable to manage other businesses to gradually form synthetic 

media groups with multi-media, multi-channel, multi-genre, multi-level, and 

multi-function.’ This policy was a key of the door to media conglomeration and 

concentration which were believed to be necessary means to survive after the entrance 



8

to the WTO.

In 2006, China’s National Audit Office assigned clear divisions of personnel and 

budgets between China Central Television (CCTV) and the State Administration of 

Radio, Film and Television. Therefore, CCTV and the Administration clearly 

considered two different interest entities from then on; the commercial power of the 

former and the administrative credibility of the latter were both enhanced 

consequently. Although still monitored by the Administration and the Propaganda 

Department of the Chinese Communist, CCTV was then first recognized as a public 

service unit with an entrepreneurial operation (崔保国 et al., 2007).

However, deregulation didn’t exist in China’s international trade of programs. In 

February 2000, China’s State Administration of Radio, Film and Television set several 

restrictions about the amounts and themes of imported television programs and 

banished them from prime time (陆晔&夏宁, 2004). Since September 2006, Beijing 

has banned foreign-produced animation between the hours of 17:00 to 20:00 on 

state-run television in order to protect struggling Chinese animation studios affected 

by the popularity of overseas cartoons. Besides, the hour ratio of domestic to foreign 

animations was tuned up from 6:4 toward 7:3.

Furthermore, China has suspended all new applications from Internet service 

providers seeking to commence operations within from the beginning of 1996. 

Meanwhile the government put all existing Internet services under the jurisdiction of 

the Ministry of Posts and Telecommunications, the Ministry of Electronics Industry, 

and the State Education Commission. In October 2000, ‘The Administrative Measure 

of Internet Information Service’, claiming that Internet content providers are regulated 

and monitored by the authority, was issued for enforcement. In addition, there still 

exists a state-established firewall (Golden Shield Project) that limits the content of 

webpages and blocks the access to certain websites through routing filters.

The Chinese market opened a little to media products after joining the WTO. 

Aspects of the deregulation were: foreign companies would be allowed to wholesale 

and retail books and newspapers as well as distribute audio-visual products in three 

years; foreign companies would be allowed to invest in advertising firms in two to 

four years; foreign companies were allowed to invest in the construction and 

refurnishing of theaters; 20 foreign movies at most were allowed to be imported a year. 

One of the most apparent features of re-regulation in the regulatory changes after 

China’s entrance to the WTO is that importation of media products need to be 

designated by the authority instead of being merely approved as before (魏永征, 

2002).

There was some good news for international capital. In December 2003, foreign 

advertising firms were first permitted to hold over 51% of the shares of joint venture 



9

advertising firms in mainland China (崔保国 et al., 2006). Afterwards, China’s State 

Administration of Radio, Film and Television and Ministry of Commerce co-issued 

‘The Provisional Regulation on the China - Foreign Joint Ventures and Cooperatives 

of Production and Management of Broadcast Programs’ (also known as Ordinance No. 

44) stating that after 28th November 2004 foreign media companies would be 

permitted to hold no more than 49% of the shares of the enterprises related to 

production or management of the broadcast programs that are not involved with news. 

This ordinance was allegedly promoted by both Viacom and Shanghai Media Group, 

who were then launching a joint venture production company.

Since the technology of broadcast television was introduced into Taiwan, the 

only three stations had been controlled by the government. The dominant share 

holders of TTV, CTV, and CTS were the Taiwan Provincial Government, the 

Nationalist Party, and the Ministry of Defense respectively. The oligopoly lasted for 

decades until FTV began broadcasting in 1997 via the lower frequency band of VHF 

which was newly released. One year later, the first public television station PTS also 

started its operation in Taiwan.

On 9th December 2003, Taiwan’s Legislative Yuan completed the amendment of 

both ‘The Radio and Television Law’ and ‘The Cable Radio and Television Law’. The 

amended laws prohibit that the people (or legal people) related to government or 

political party directly or indirectly invest in or act as founders, directors, supervisors, 

or managers of private radio or television businesses. Until then the state-controlled 

broadcasters were finally extinct in Taiwan.

Although the Radio and Television Law stipulates that only nationals can own 

wireless broadcast systems in Taiwan, some interesting regulatory changes have 

happened in foreign investment in cable television. In 1993, ‘The Cable Television 

Law’, ‘The Enforcement Rule of the Cable Television Law’, and ‘The Provisional 

Administrative Measure of Cable Television System’ were brought into practice under 

the pressure of several local interest groups and the Section 301 of the U.S. Trade Act. 

In March 1997, Taiwan’s Ministry of Transportation and Communications issued the 

first operational license to a system operator, marking a legal stage of cable television 

in Taiwan (新聞局, 1997). However, the 20th article of the original Cable Television 

Law prohibited foreigners from holding shares of cable television systems.

In January 1999, Taiwan’s Legislative Yuan amended the Cable Television Law 

to abolish the ban on foreign investment and permit foreigners to hold both directly 

and indirectly no more than 50% in total of the shares of a cable television system, the 

same as the limit of a satellite television operator as stated in Taiwan’s ‘Satellite 

Radio and Television Law’ (洪瓊娟, 1999). In May 2001, regardless of intense 

concerns on the part of many left-wing social groups, the Legislative Yuan loosened 



10

the limit of share proportion for the claimed prospects of building on a more liberal 

and globalized media industry (管中祥&陳伊禎, 2003). The 19th article of this 

amended Cable Radio and Television Law, the subsequence of the Cable Television 

Law, permits foreigners to hold both directly and indirectly no more than 60% in total 

of the shares of a cable television system as well as requires that the direct investment 

is no more than 20% and conducted by foreign legal people (林倖君, 2006).

There remain cultural protectionist regulations in Taiwan’s media policy as in 

mainland China. Taiwan’s Radio and Television Law requires that the home-made 

programs on wireless broadcast should be no less than 70%. Besides, Taiwan’s Cable 

Radio and Television Law requires that the home-made programs on cable systems 

should be no less than 20% (林倖君, 2006). Nevertheless, there has been no 

restriction on the access to any websites in Taiwan’s Internet regulation.

This comparison of mainland China’s and Taiwan’s media regulations under the 

impact of globalization reveals the common feature to be the regulatory shifts carried 

out in response to technological innovation. However, mainland China’s government 

tended to apply the policy to shape the industry in a ‘top-down’ style while Taiwanese 

policy was usually based on the demands of the industry in a ‘bottom-up’ manner (劉

幼俐, 1996).

In the last decade, some institutional evolution also took place on both sides of 

the Taiwan Strait. In March 1998, China’s Department of Radio, Film and Television 

was transformed into the State Administration of Radio, Film and Television directly 

subordinated to the State Council, reflecting a more centralizing trend of media policy 

making in mainland China. By contrast, the administrators of communications in 

Taiwan’s government were restructured and integrated into a newly-founded 

independent institute, National Communications Commission (NCC), in Feb 2006, 

reflecting a more decentralizing trend of media policy making in Taiwan.

2-2. PRIVATIZATION AND FOREIGN INVESTMENT

Among the mass media in mainland China almost 98% are state-owned public 

service units (崔保国 et al., 2006). Specifically, the state owns all broadcast 

television stations. De-emphasis of ideology of mainland China, however, has opened 

a door for the media to pursue capitalist marketing practices that respond to 

customers’ wants and bring increasing financial independence from the state. These 

media took advantage of political powers to gain economic rewards in the market, 

which then became the fuel to facilitate media’s achievement of the propagandistic 

missions assigned by the government (胡正荣, 2004).

In 2001’s ‘Several Opinions on Deepening the Reform of Press and 

Broadcasting, China’s authority recognized that newspapers, publishers, and 



11

broadcasters as public service units while distributors and film firms as enterprise 

units. Therefore, different capital operations applied to different kinds of businesses. 

The Opinion claimed that news media were run by the state and shouldn’t acquire 

foreign or private capital; the operative departments of newspapers, publishers, and 

broadcasters were allowed to be transformed into corporations that can finance 

themselves from large state-owned public service or enterprise units; the distributors 

and film firms were allowed to acquire overseas capital to particular extent.

Since 1996 some media related enterprises in mainland China directly went 

public in capital market by system reform, or indirectly do so by reverse merger. 

Some of the most famous cases included China Television Media, Oriental Pearl, TV 

& Broadcast Intermediary Co., and B-ray Media. For example, TV & Broadcast 

Intermediary Co., backed by Hunan Broadcast Audio-visual Group, ran the businesses 

across press, broadcast, and Internet media (陆晔&夏宁, 2004). China Film was also 

transformed into a stockholding system in 2003. Although still far beyond 

privatization, China Central Television (CCTV) has approached marketization and 

corporate management by dismissing about 1,600 surplus personnel in late 2004.

The chief of China’s State Administration of Radio, Film and Television, 

Guang-chun Xu, has pointed out that according to the principle of the entrance to the 

WTO China would open the market of telecommunications instead of broadcast 

networks (陆晔&夏宁, 2004). However, after WTO entrance, the amount of external 

television channels in China grew from 4 to more than 30 so far. The capitalist of 

these channels include Time Warner, News Group, Viacom, Disney, Bertelsmann, as 

well as Hong Kong based Tom.com and Sun TV (崔保国 et al., 2006).

The News Group’s Star founded the first foreign sole proprietorship advertising 

corporation in mainland China in 2004. After December 2005, the market of the 

advertising industry in China was completely open to foreign investors (崔保国 et al., 

2006). Furthermore, though it was strictly banned in China that domestic enterprises 

buy broadcast rights from mass media, the media still circuitously cooperate with 

corporate investors in the way of ‘general agent of advertising’ or ‘privileged 

broadcast’.

By the means of powerful public relations with China’s government, the 

Western media giants have taken part in the businesses of not only television channels 

and advertising but also entertaining content production. In February 2000, the News 

Group established a joint venture of program production in Tianjin. In early 2001, 

Time Warner began to control China Entertainment TV by investing 100 million USD 

(陆晔&夏宁, 2004). In November 2004, Viacom’s Nickelodeon and Shanghai Media 

Group co-founded a company for producing children’s programs, and within a month 

Sony Picture and China Film Group co-founded Huaso Film / TV Digital Production 



12

Co. To produce entertaining programs is advantageous to developing the market 

because the local acceptability of these programs is expected higher while the relative 

political risk is expected lower.

In Taiwan, the climax of media privatization appeared in January 2006 as ‘The 

Statute for Disposing of Public Sector Stock Shares in Wireless Television Businesses’ 

was enforced. The shares of CTV and Broadcasting Corporation of China owned by 

the Nationalist Party have been released to the private sector in December 2005. The 

shares of CTS owned by the Ministry of Defense were granted to PTS in March 2006 

and thus CTS was transformed into a public broadcast system. The shares of TTV 

owned by the government have also been released to the private sector in September 

2007 as the Statute demanded (總統府, 2008).

With regard to external investment in Taiwan’s media, Hong Kong based 

Television Broadcasts International (TVBI) and Taiwan based Era International Co. 

co-founded Television Broadcasts Satellite Co. (TVBS) that broadcast its first signal 

in September 1993. Externally-invested TVBS is the first satellite channel in Taiwan 

and can be viewed via almost all cable television systems now. After ‘The Satellite 

Radio and Television Law’ was issued in February 1999, external channels began to 

thrive in Taiwan legally.

According to 1993’s ‘Cable Television Law’, foreign investors, whose 

ownership of cable television systems was illegal, were forced to cooperate with local 

capital. At that time, the main player like Meitai Telecommunications was funded by 

Time Warner; Taihua was funded by AT&T. However, 40.9% of applications of these 

externally-invested companies for the establishment of cable television systems were 

turned down by the administrative authority. Besides, other regulatory restrictions, 

unstable markets, and unfriendly public opinions together made these foreign 

investors retreat from the ownership of Taiwan’s early cable television systems 

finally.

The article of 2001’s regulation loosened the proportional limit of foreigner’s 

shares to 60% but overseas private equities finally drove out local shareholders by 

legally dubious multi-level investment. Near the end of 2006, Asian private equity 

MBK signed a contract with China Network Systems, the second largest cable 

television operator in Taiwan, to take over the latter. Earlier there were Australian 

Macquarie Bank controlling Taiwan Broadband Communications and American 

private equity Carlyle controlling EThome. Within a year the largest three cable 

television systems in Taiwan were all dominated by foreigners. In particular, private 

equities sought interest arbitrage rather than media management in Taiwan. For 

example, Carlyle purchased Taiwan Broadband Communications in 1999 and then 

sold it to Macquarie Bank for the profit of about 300 million USD in merely 7 years.



13

Table 2. The Change of the Ownership of Five Main Cable Television Systems in 

Taiwan (管中祥&陳伊禎, 2003; 台灣經濟研究院, 2007)

EThome

China 

Network 

Systems

Taiwan 

Broadband 

Communications

Fuyang 

Media 

Technology

Taiwan 

Infrastructure 

Network 

Provider

Independent 

Systems

Original 

Owner
ET Group

Koo’s 

Group
Carlyle

Pacific 

Group

middle 

Taiwan’s 

independent 

systems

N.A.

New Owner Carlyle MBK Macquarie Bank
Fubon 

Group
local systems N.A.

Area

north, 

middle, 

south

north, 

south
mainly middle north, south mainly middle N.A.

System 13 12 5 7 6 21

Subscriber

(Thousand 

Households)

1,050 1,130 650 500 270 860

Market 

Share
24.0% 25.7% 14.7% 9.6% 6.7% 19.2%

Acquisition 

Date
2006-06 2006-10 2005-12 2005-01 N.A. N.A.

Note

Carlyle 

purchased 

60% of 

the shares 

at 1,500 

USD per 

subscriber

MBK

purchased 

60% of 

the shares 

at 1,570 

USD per 

subscriber

Macquarie Bank 

acquired the 

company at 

1,400 USD per 

subscriber

N.A. N.A. N.A.

2-3. CONGLOMERATION AND CONCENTRATION

Monetary rewards for meeting audience demands continued to increase in 

mainland China from 1990, resulting in greater financial autonomy for the growing

number of Chinese media with sizable market shares. Faced with huge media markets, 

both the national and local media firms had a strong will to magnify their economic 

scales to gain more profits. Moreover, this will was further strengthened by the 



14

stimulation of expanding foreign media in the age of globalization.

Therefore, conglomeration in mainland China’s media sector has been one of the 

most notable trends in the recent decade. The industries of China’s television, radio, 

newspapers, and websites have all undergone conspicuous conglomeration mainly in 

order to meet the challenge of WTO entrance in the late 2001. For example, after 

WTO entrance there appeared 15 newspaper conglomerates in mainland China, most 

mergers of which were approved by the government in 1999 and 2000 (李彥甫, 

2002).

China’s State Administration of Radio, Film and Television issued the 

Ordinance No. 284 in 2000 specifying the concrete content of broadcasters’ 

conglomeration, which required the trinity of radio, television, and movies; the 

combination of antenna, cable, and educational media; and the integration of 

provincial, prefecture, and county level broadcasters. The momentum of the 

conglomeration was clear within the context of markets and politics. First, broadcast 

media sought to expand their market shares, increase advertising revenues, maximize 

commercial profits, and win the new round of competition; second, the administrative 

power in China remained very effective to apply the above-mentioned media policy 

from the top downward.

The conglomeration of provincial broadcasters in mainland China, to a large 

extent, has to be seen as an effort to unify industrial resources among the province to 

build on a channel which is powerful enough to broadcast nationwide via satellite and 

thus able to confront the impact of overseas channels broadcasted nationwide as well 

(陆晔&夏宁, 2004).

Table 3. The Constitution of Main Provincial Media Conglomerates in China (陆晔&

夏宁, 2004)

Name
Date of 

Establishment
Constitution

Assets 

(Billion 

RMB)

Hunan Broadcast 

Audio-visual Group
2000-12-21

Hunan Radio, Hunan TV, Program Paper, 

Film Studio, Internet Center, Program Center, 

Audio-visual Center, Hunan TV Commercial 

Group, etc.

3

Shandong General 

Broadcast Television

Station

2001-1-19

Shandong Radio, Shandong TV, TV Program 

Production Center, Broadcast Information 

Internet Company, Guangshi Website, 

Shiwanglian Website, Audio-visual Publisher, 

etc.

N.A.



15

Shanghai Cultural 

Broadcast 

Audio-visual Group

2001-4-20

Shanghai TV (Including Shanghai Satellite 

TV), Oriental TV, Shanghai People’s Radio, 

Shanghai Oriental Radio, Shanghai Broadcast 

Weekly, Oriental Net, Eastern Shanghai 

International, Broadcast Program Production, 

Shanghai Oriental Pearl Company, Shanghai 

International Convention Center, Shanghai 

Film & TV Group, Shanghai Yongle Film & 

TV Group, Shanghai Cinema, Shanghai Grand 

Theater, etc.

14.2

Beijing Broadcast 

Audio-visual Group
2001-5-28

Beijing TV, Forbidden City Film, Beijing 

People’s Radio, Beijing Gehua Cultural 

Group, Beijing Cable Network, etc.

5

The media concentration in mainland China can be well reflected by the 

performance of China Central Television (CCTV), China’s largest broadcaster. It was 

responsible for one-third of all media’s advertising revenues in China. Similarly, the 

ten economically leading newspapers in China, including Guangzhou Daily, Shanghai 

Wenshin Press Group, and Beijing Youth as the top three, shared one-third of all 

press’ advertising revenues (崔保国 et al., 2006).

Conglomeration and concentration also took place among new media. There was 

a trend that many news media in mainland China cooperated to establish a huge 

platform website. Two characteristics can be distinguished in these conglomerate 

online media. First, the conglomeration was within the geographical areas. Second, 

the conglomeration was between different traditional media. Basically, these Internet 

conglomerates could be seen as regional cross-media groups which used their integral 

scales to confront foreign websites and acquire better qualification to cooperate with 

other Chinese national media.

For instance, Sichuan News Net launching in 2000 was co-built by more than 80 

local media. Furthermore, Beijing Qianlong Net was founded by Beijing Daily, 

Beijing Evening, Beijing People’s Radio, Beijing TV, Beijing Cable Broadcast TV, 

Beijing Youth, Beijing Morning, Beijing Economics, and Beijing Broadcast Paper in 

March 2000. The initial investment in Beijing Qianlong Net was 60 million RMB and

its personnel were about 150 people (李彥甫, 2002).

The policy implication in Taiwan, unlike in mainland China, discouraged media 

concentration and conglomeration but turned out to be somewhat ineffective. For 

example, the 20th article of 1993’s ‘Cable Television Law’ in Taiwan specified, ‘The 

directors, supervisors, and managers of newspapers, wireless television and radio can 



16

not be the applicants, directors, supervisors, or managers of cable television.’ Besides, 

the 22nd article of the same law also regulated that the enterprises of 

telecommunications were excluded as well. However, the law didn’t restrict the 

business of multiple system operators (MSO) or system operators’ ownership of 

channels.

The legal loophole allowed ambitious conglomerates the space to expand. After 

Government Information Office in Taiwan issued ‘The Notice of Application to the 

Establishment of Cable Television’ in February 1994, 156 of 229 applications were 

approved (新聞局, 2000). Nonetheless, Taiwan’s industry of cable television system 

gradually concentrated to only 63 operators in 2002 (新聞局, 2002).

Within about 80 channels that share the advertising revenues in Taiwan’s cable 

television, several ‘channel families’ dominate the market. The ETTV, VL, TVBS, Era, 

SETTV, GTV, and CtiTV are the main channel families and each of them owns three 

to eight channels. ETTV is not only a channel company but also a multiple system 

operator running satellite and cable television systems. The VL has been once a MSO 

as well and the main rival of ETTV in Taiwan’s television industry (劉立行, 2005).

Internet media in Taiwan have also suffered serious industry concentration. In 

2000, Yahoo purchased the most popular local portal site Kimo which boasted of its 

largest web traffic in Taiwan. From then on, Yahoo Kimo kept dominating Taiwan’s 

online media in more and more monopolistic styles. In 2003, Yahoo Kimo cooperated 

with Monday Technology to develop its influential online shopping business. On 13th 

December 2006, Yahoo Kimo spent 22 million USD acquiring Wretch without any 

interference of Taiwan’s Fair Trade Commission. The viewed pages per month of 

Wretch and Yahoo Kimo were 1.9 billion and 7 billion respectively. The merger led to 

a more formidable virtual giant responsible for 80% of total viewed pages of the top 

ten websites in Taiwan (王曉玟, 2006).

The advertising revenue of Yahoo Kimo in the early half of 2006 was almost 30 

million USD, comparing with 36 million of Apple Daily, 45 million of United Daily, 

and 48 million of China Times. However, the largest press in Taiwan like United 

Daily or China Times was suffering the growth rate of advertising revenue less than 

2%. The rate of Yahoo Kimo, on the contrary, kept increasing from 20% (王曉玟, 

2006). The concentration of Internet media in Taiwan has casted the shadow of 

monopoly on online advertisement.

3. CONCLUSION OF COMPARISON

Unlike traditional broadcast radio and television with centralized source of 

signals, so-called ‘new media’ like the Internet, and satellite and cable television, 



17

share a common characteristic: their decentralized source. Apart from the spectrum 

scarcity rationale, another possible reason that new media did not undergo similarly 

severe regulation to their relatives in mainland China and Taiwan is that they appeared 

far after both governments were well instituted in the 1950s. Newly instituted 

governments can redistribute resources completely at their will to existing press and 

broadcasters in order to firmly control them, but those new media organically thriving 

from the industry that introduces innovative technology are legitimate enough to 

require governments to negotiate concerning policy with the stakeholders.

Jerry Salvaggio (1983, p. 228-35) proposes that within the mode of competition 

as in the U.S., policy will be driven by market competition; within the mode of public 

utility as in Europe and Japan, market competition will be driven by policy. Taiwan’s 

policy and regulation of new media can be regarded as among the mode of 

competition. As to mainland China, during the initial stage of new technology, the 

media policy making is more likely in the mode of competition; however, once the 

technology maturely prevails, the government will practice more complete regulations 

to guide market competition as in the mode of public utility.

According to historical data, it is apparent that deregulation was one of the most 

important reasons of oligopolistic cable television and Internet website in Taiwan. 

This fact can illustrate that the state does not vanish in globalization but is instead 

driven by global capital to promote globalization. The state is actually a primary 

architect building on global media markets.

As to the case in mainland China, although some defend China’s government by 

that top-down policy corresponding market demands is so far the best means to 

efficiently integrate divisive resources into a sufficiently competitive industry faced 

with foreign rivals, it is still worrying that the mass media duopolized by 

mutually-used political and capital powers will deviate from the representative of 

public interests. This concern can also well illustrate the capture theory of regulation, 

claiming that regulators will be captured by the regulated industry and draw up the 

regulations for industry’s interests instead of the public ones.

In brief, confronting the challenge of globalization, both Taiwan’s media 

industry and policy tended to approach more liberal competition, while only mainland 

China’s media industry did the same but her media policy was more likely to perform 

in defensive ways. Which option is proved wiser depends on not only commercial 

excellence but also the maintenance of public interests in the future.

BIBLIOGRAPHY



18

Appadurai, Arjun. (1996). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalisation. 

Minneapolis: University of Minnesota Press.

Gershon, Richard A. (2002). The transnational media corporation and the economics 

of global competition. In Yahya R. Kamalipour (Ed.), Global Communication, 

pp. 51-72. Belmont, CA: Wadsworth Publishing.

Giddens, Anthony. (1990). The Consequences of Modernity. Stanford: Stanford 

University Press.

Hall, Stuart. (1991). The local and the global: globalization and ethnicity. In Anthony 

King (Ed.), Culture, Globalization, and the World-System, pp. 19-39. 

Binghamton: State University of New York.

Harvey, David. (1989). The Condition of Postmodernity. Oxford: Basil Blackwell. 

Hebdige, Dick. (1988). Subculture: The Meaning of Style. London: Routledge.

He, Qinglian. (2004). Media Control In China. A Report by Human Rights in China.

Held, David et al. (1999). Global Transformations: Politics, Economics and Culture. 

Cambridge, UK: Polity.

Herman, E. S., & R. W. McChesney. (1997). The Global Media. London: Cassell.

McQuail, Denis. (1998). Commercialization and beyond. In Denis McQuail & Karen 

Siune (Eds.), Media Policy: Convergence, Concentration and Commerce, pp. 

107-27. London: Sage.

Meier, Werner A. & Josef Trappel. (1998). Media concentration and the public interest. 

In Denis McQuail & Karen Siune (Eds.), Media Policy: Convergence, 

Concentration and Commerce, pp. 38-59. London: Sage.

OECD. (1993). Competition Policy and a Changing Broadcast Industry. Paris: OECD.

Ogan, Christine L. (2002). Communication and culture. In Yahya R. Kamalipour (Ed.), 

Global Communication, pp. 207-228. Belmont, CA: Wadsworth Publishing.

Østergaard, Bernt Stubbe. (1998). Convergence: legislative dilemmas. In Denis 

McQuail & Karen Siune (Eds.), Media Policy: Convergence, Concentration and 

Commerce, pp. 95-106. London: Sage.

Robertson, Roland. (1992). Globalization: Social Theory and Global Culture. London:

Sage.

Salvaggio, Jerry L. (1983). Social problems of information societies: the US and 

Japanese experience, Telecommunications Policy, pp. 228-235.

Tomlinson, John. (1997). Cultural globalization and cultural imperialism. In Ali 

Mohammadi (Ed.), International Communication and Globalization: A Critical 

Introduction, pp. 170-190. Thousand Oaks, CA: Sage.

陆晔&夏宁（2004）：WTO背景下中国广播电视业的市场重组：特征与矛盾—以

省级广电集团为例。中国电视红皮书。

胡正荣, 2004（2004）：媒介寻租、产业整合与媒介资本化过程—对我国媒介制度



19

变迁的分析。媒介研究，2004年第 1期。

崔保国等（2006）：中国传媒产业发展报告。社会科学文献出版社出版。

崔保国等（2007）：中国传媒产业发展报告。社会科学文献出版社出版。

崔保国等（2008）：中国传媒产业发展报告。社会科学文献出版社出版。

王曉玟（2006）：奇摩巨人主導全民生活。天下雜誌 362期。

白謙誠（1995）：中國大陸有線電視的歷史、現狀與前瞻。全球媒體生態中台灣

媒體的發展國際學術研討會（1995-2-17）論文集。台北：中華民國視覺

傳播藝術學會。

台灣經濟研究院（2007）：廣播電視業之現況與展望。台灣經濟研究院產經資料

庫，2007年 08月 22日。李彥甫（2002）：大陸網路媒體的集團化。通

訊雜誌 97期。

林倖君（2006）：電視業基本資料。台灣經濟研究院產經資料庫。

洪瓊娟（1999）：邁向合法之路。第一屆有線視訊寬頻網路研討會。

新聞局（1997）：廣播電視白皮書。台北：行政院新聞局。

新聞局（2000）：八十九年廣播電視白皮書。台北：行政院新聞局。

新聞局（2002）：全國總訂戶數、同一行政區域系統經營者總家數及全國系統經

營者總家數。台北：行政院新聞局。

管中祥、陳伊禎（2003）：一個地方頻道的興衰：全球資本與地方文化的消長。

傳播與管理研究，第 2卷第 2期。

總統府（2008）：總統施政之回顧與願景—具文化特色及國際競爭力的媒體產業。

劉幼俐（1996）：兩岸有線電視法規比較。新聞學研究 53期，209-29頁。

魏永征（2002）：入世前後中國傳媒法的調整。傳媒透視 2002年 07月號。


